GINSENG LaVivant     COLOIDALE AquaNano    

VITAMINA B12, VITAMINA SISTEMULUI NERVOS

    Vitamina B12 face parte din grupul vitaminelor hidrosolubile, fiind singura care contine cobalt, un mineral esential pentru organism. Numita si ciancobalamina, isi aduce aportul la mentinerea functionalitatii normale a sistemului nervos, amelioreaza irascibilitatea si contribuie la imbunatatirea capacitatii de concentrare, de memorare si de pastrare a echilibrului psihic. De asemenea, constituie un aliat pretios in mentinerea acuitatii simtului tactil si auditiv, in perceptia durerii si in echilibru. Este utila in profilaxia si tratamentul anemiei iar absenta indelungata a vitaminei conduce la tulburari neurologice diverse: parestezii cu dureri, amortirea extremitatilor, tulburari de mers, ticuri nervoase, perceptii senzoriale diminuate, tulburari de memorie cu depresie si confuzie mentala.

Surse de vitamina B12
    Vitamina B12 este compusa din substante cristalizate, de culoare rosie, solubile in apa si alcool, stabile in aer, in mediu acid si la caldura - rezista la 120 de grade C, timp de 20 minute.
    Pentru a fi absorbita, vitamina B12 are nevoie de o substanta produsa de aparatul digestiv, numita factor intrinsec, ce este sintetizata de catre epiteliul zonei fundice a stomacului. Asa se explica de ce persoanele care au leziuni gastrice sau carora li s-a extirpat zona fundica a stomacului prezinta carente de vitamina B12, chiar in situatia unui aport alimentar suficient.
    Capacitatea de absorbtie a vitaminei B12 scade odata cu varsta datorita modificarilor mucoasei intestinale si creste in timpul sarcinii. Vitamina B12 se elimina prin bila si urina, dar este reciclata eficient de catre organism, astfel incat intestinul subtire reabsoarbe 70% din cantitatea eliminata.
    Surse de vitamina B12:
- lapte, produse lactate: branza, iaurt, smantana
- oua, drojdie de bere, polen, laptisor de matca, aloe vera
- germeni de schinduf, grau integral, ginseng american
- alge marine: spirulina si chlorella 
- carne de pui, mai ales in ficat
- fructe de mare: crabi, stridii, scoici
- somon, ton

Functiile vitaminei B 12
1. Influenteaza pozitiv activitatea sistemului nervos si functiile psihice, ajutand la formarea tecii de mielina ce inveleste fibrele nervoase, esentiale pentru transmiterea de impulsuri nervoase in tot corpul. Datorita acestei functii, vitamina B 12 constituie un aliat pretios in mentinerea acuitatii simtului tactil si auditiv, in perceptia durerii, in echilibru, ca si pentru sporirea capacitatii de invatare, impiedicarea pierderilor de memorie si pastrarea aplombului mental.

2. Participa la procesul de reinnoire celulara. Contribuie la functionarea normala a celulelor, in special a celor din maduva osoasa. Regenereaza tesuturile. Contribuie la sinteza AND-ului, a fierului, a vitaminei C, a acidului pantotenic, acidului folic si la sinteza vitaminei B 15.

3. Stimuleaza apetitul si are actiune antianemica, inlaturand astfel oboseala. Intervine in procesul de maturizare a globulelor rosii.

4. Participa activ la metabolismul proteinelor, lipidelor si glucidelor. Stimuleaza sinteza fosfolipidelor. Bolnavii de anemie pernicioasa prezinta un continut scazut de fosfolipide in diferite tesuturi, inclusiv in oase. Prezenta acestei vitamine determina o crestere a biosintezei lipidelor simple si complexe.

5. Are rol benefic asupra tractului gastrointestinal.

6. Are actiune antiinflamatoare. In plus, aceasta vitamina are un rol important si in protejarea celulelor hepatice, datorita proprietatii ei de a impiedica depunerea grasimilor in ficat.

7. Este necesara persoanelor in varsta datorita actiunii sale de incetinire a procesului de imbatranire si de tratare a asteniei, a iritabilitatii, a insomniei, a depresiei si a tulburarilor de memorie.

Deficienţa de vitamina B12
    Carentele de vitamina B 12 pot apare cand sistemul digestiv este inapt sa absoarba aceasta vitamina sau cand exista un regim alimentar inadecvat - tipic pentru veganii convinsi, care nu consuma deloc produse lactate, oua sau alte suplimente care contin B12. 
Alte cauze ce conduc la deficienta vitaminei B 12:
- absorbţia neadecvată, cauzată de lipsa factorului intrinsec, de abuzul de antacide, de infecţia cu Helicobacter pylori, de intervenţiile chirurgicale sau de dezvoltarea excesivă a florei microbiene
- interacţiunile cu anumite medicamente (administrarea pe termen lung de metformin sau litiu)
- necesarul crescut de vitamina B12 (în sarcină, în hipertiroidie)
- creşterea excreţiei (alcoolism) şi a distrugerii vitaminei (administrarea de doze foarte mari de vitamina C).

    Diagnosticul timpuriu al deficienţei este de importanţă crucială deoarece absenta indelungata a vitaminei B12 poate duce la leziuni neurologice ireversibile. Recunoaşterea este dificilă pentru că, de obicei, simptomele de boală apar după câţiva ani (3-5 ani) de carenţă a vitaminei B12. Uneori, anumite persoane pot să acuze unele simptome la mai puţin de un an.
    Cele mai comune simptome generale sunt: senzaţia de oboseală, lipsa de vigoare sau energie, anemia
    Alte manifestări locale sau generale sugestive sunt: sensibilitatea dureroasă la nivelul limbii şi gurii, pierderea poftei de mâncare, pierderea în greutate, căderea părului etc.
    Cele mai notabile simptome neurologice sunt: paresteziile (senzaţia de amorţeală, furnicături), tulburările de echilibru, slăbiciunile la nivelul membrelor, durerile musculare, tulburările de memorie, lipsa concentrarii, depresie, modificările psihiatrice, demenţa.
    La copii, simptomele se instalează mai repede decât la adulţi. Deficienţa de vitamina B12 poate duce la pierderea energiei şi a poftei de mâncare, la întârzierea creşterii şi dezvoltării. Dacă nu este prompt corectată această carenţă, poate evolua spre comă şi deces. Copiii sunt mai vulnerabili la leziuni permanente decât adulţii.


ATENTIE!
    Vitamina B12 nu este sintetizata de catre organismul uman, iar cantitatea produsa de catre bacteriile saprofite intestinale este nesemnificativa, de aceea aceasta vitamina ar trebui adusa prin alimentele consumate sau prin suplimente alimentare.
     Este bine de stiut ca atunci cand se opreste total aportul de B12 (de exemplu se trece la o dieta pur vegana, fara utilizarea suplimentelor alimentare ce contin B12), rezervele de vitamina B12 din organism acopera necesarul zilnic pentru o perioada de 3-4 ani, in conditii normale de viata. Daca stiti ca faceti parte din grupele cu risc de deficit de vitamina B12, este necesara monitorizarea anuala a concentratiei vitaminei B12 in organism, astfel incat sa evitati din timp aparitia simptomelor de deficienta (anemie, dementa, etc).

Un comentariu :

  1. Afirmația că „ Vitamina B12 nu este sintetizata de catre organismul uman...” este de o prostie monumentală ! Orice animal își produce B12 !...de ce ar fi omul mai prejos, măi prostovanilor ?

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...